Arbejd en hel dag… og få to biografbilletter som betaling?!

Tænk, sådanne opslag bringer mit pis i kog. Eller, jeg bliver godt gammeldags forarget. Troede slaveri hørte fordumstid til.

En veninde har netop sendt mig et opslag hun fandt på fb, med tilhørende tekst; Er det ikke lige noget for Phie (min datter)) kan lige se hende for mig. Hun havde kun lige læst overskriften, hvor der står, at de søger statister til DRs kommende julekalender. Voksne som børn. De skriver så graciøst:

Medvirken i julekalenderen påskønnes med biografbilletter, hvor man får 2 for en hel dags medvirken.

Wow!

Du får TO biografbilletter, for at arbejde EN HEL dag. Slap af et par flottenhejmere. Gaveboden vil ingen ende tage, for de skriver også, at de sørger for frokost, kaffe, te og diverse snacks i løbet af dagen OG selvfølgelig en spændende og anderledes dag.

Jeg er imponeret.

Dog er der lige lidt malurt  i bægeret (som man må betegne som værende så rigelig fyldt) – de dækker desværre ikke transportomkostninger eller evt. parkering?! Nåeh nej, for de har da så sandelig også punget rigeligt ud.

Hør her. Hvis I har råd til at optage en julekalender eller en hvilket som helst anden film/reklame/tv program. Så har I også råd til at betale de mennesker der på den ene eller anden måde er involveret. Om det er skuespilleren, stik-i-rend-drengen, makeup artisten eller STATISTEN. “Høj som lav”s indsats, bør alle værdsættes.

Dette favorable opslag er langt fra enestående, de figurerer every fucking day. Sig mig engang, har I ingen skam i livet? Det er simpelthen udnyttelse af værste grad.

Må jeg minde jer om, at uden statister, var der slet ingen film!

Jeg synes det er pinligt, at denne branche udnytter, at nogle hopper på tungen bare for at blive set (langt de fleste ses slet ikke, de har måske brugt hele dagen, for at ende med et split sekund hvor de går over gaden sammen med en mindre flok af ligestillede biografbillet modtagere. og som altså stiller sig tilfreds med at bruge en hel dag, for to sølle biografbilletter. Nu er det jo ikke velgørende formål vi snakker om, for så tror jeg de fleste mennesker ville stille op i forskellig form. Men reelt arbejde, som det jo er, statist eller ej – Tænk jeg synes det er fræk, og dybt useriøst. Oven i det ødelægger de det for de som jeg vil kalde for de seriøse i branchen. De bureauer som ser det som en naturlighed, at folk der yder en arbejdsindsats, bliver aflønnet herfor. Altså i penge, rigtige penge. Ikke matador penge eller biografbilletter. Da jeg var teenager, lavede jeg også lidt statist arbejde, så jeg ved at denne løn ikke er fyrstelig, men det er trods alt en løn. Det vil jeg ikke kalde to biografbilletter.

Det kan godt være der er nogle pensionister, der synes det er meget hyggeligt at sidde og sludre med de andre statister og “få noget anderledes og spændende ud af dagen”, men de fleste vælger at tage fri fra arbejde eller pjække fra skole, tit og ofte bare fordi de har en drøm om at blive skuespillere, så de tager til takke. Det bliver de ikke mindre udnyttet af!

Hvor er det sørgeligt, at nogle bureauer/castere/TV Stationer, synes det er helt rimeligt, at kaste biografbilletter efter folk der har stået til rådighed for dem, halv eller hel dag. Jeg vil næsten vædde på, at de vil sige; Jamen de melder sig jo selv, og er glade for de to (skide) biografbilletter. Jeg vil sige: Udnyttelse, og det klæder hverken jer eller branchen. Jeg tvivler på at du som caster, vil nøjes med to biografbilletter for en hel dags casting arbejde? Ærligt, vil du?
Du vil måske argumentere, “jamen de får jo også slik, sodavand og chips, og de er ikke på hele tiden. Så siger jeg omvendt, LUK, BARE LUK. Det er så ufattelig dårlig stil, og hvis du er et ordentligt menneske, så ved du godt, at det er ren og skær udnyttelse af andres gratis arbejdskraft. Nåeh nej, de har kostet to biografbilletter…

Jeg synes i stedet at du burde tage ansvar. Tage teten og råbe op til dem der har bestemt, at biografbilletter er ok som betaling, og så sige det som det er: Det her, det er bare ikke okay!

Thumbs-Down-Circle
Jeg slutter som tidligere nævnt: Uden statister var der slet ikke nogen film, så giv dem dog lidt credit. Nogle har måske drømme om at blive skuespillere, og tror måske (fejlagtigt) at de bliver opdaget af deres “seconds of fame”, sandheden er bare, at mange på settet ser dem som en andenrangs ligegyldighed. I er starten, for I vurderer at de ikke er mere værd end to biograbilletter. I må anse dem som fyld, hvad de jo rigtig nok er, men er de mindre værd som mennesker, end selve skuespillerne. Tit må de ikke røre maden, eller oftest, må de ikke røre den, før skuespillerne har taget. Heller ikke selv om de har stået standby i mange timer. Det er bare bag i køen, eller også er det en billig sandwich eller pizza, mens resten af settet spiser anden mad. Men det kan de jo heller ikke tillade sig at gøre indvendinger. De har jo haft “en spændende og anderledes dag”, og er blevet fyldt med slik og chips –  og med de to biografbilletter oven i hatten, SÅ har de vidst fået hvad der tilkom dem.

Jeg synes det er småligt, snæversynet og ikke mindst pinlig opførsel, at man finder det helt legitimt at udnytte statister i den grad.

Betal folk det du mener deres arbejde er værd. Hvis du mener, uagtet hvad jobbet består i, at en hel dags arbejde kun er to biografbilletter og lidt snolder værd, så kan jeg kun afslutte med én ting: Sørgelig værdsættelse af andres hjælp og indsats, også selvom de selv har meldt sig.

“Det var bare det jeg ville sige, HEJ!

PS. Kære DR , I inkasserer vidst rigeligt af licens kroner, burde I ikke holde jer for gode til at medvirke til denne grove udnyttelse? I må jo synes det er ok, siden det har været faktum i mange af jeres produktioner.

DEL GERNE, hvis du som jeg finder det utilstedeligt. Det handler ikke blot om penge. Det handler om anstændighed!

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 3.8/5 (13 votes cast)
Arbejd en hel dag... og få to biografbilletter som betaling?!, 3.8 out of 5 based on 13 ratings

9 Comments

  • Reply May 18, 2016

    Grazia Weiss Levi

    Tak for dit mod at fortolke 100% mine tanker og min vrede. Nedenfor min hjemmeside. Stort set alt hvad jeg har gjort, at du kan læse , er blevet betalt med Bio Tikets eller ingenting. Procentdelen af de ting, hvor jeg blev betalt (og små løn ) Det er de 2%. Hvis jeg skulle gøre mængden af penge i form af timer pr film gebyrer og forskellige værker, ville jeg sandsynligvis være en millionær!.
    Dette skal ændres, og jeg vil gerne blive godtgjort for alle de timer tilbragt i form af penge. Jeg er ikke et stykke koreografi, jeg er en person!

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    • Reply May 19, 2016

      Malene Hasselblad

      Tak. Jeg synes ganske enkelt, som jeg også skriver, at det er uanstændigt og at tage tykt pis på de mennesker som vælger at stille op, om de kunne have valgt at takke nej eller ej. Grim tendens ikke at ville værdsætte folks indsats.

      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
      • Reply May 19, 2016

        Grazia Weiss Levi

        P.S: Jeg er en Multikunster. og jeg elsker at lave kunst, derfor flere gange jeg siger “JA” og acceptere kompromiser, der mindsker den sande værd som kunstner at jeg er . Men nu jeg er rigtgt sur.
        Kunsten er uvurderlig, men de producenter, skuespillere, instruktører ect tjene penge aflevere knytnæve , misbrugt til kunsten, lidt af koketteri og ekshibitionisme måske mange ville hellere vælge snarere end ingenting. Jeg har masser af tilbud acettato praktisk arbejde gratis perche’amo denne verden og som kunstner, jeg elsker at være sammen med kunstnerne.
        Men jeg har en værdi og en pris som kunster og person , der skal være betales. Og da vi er i en verden, at det er alle baseret på penge E’lo denne udveksling, som jeg vil have for mine tjenester. Mange af filmene og produktioner, jeg har gjort er allerede blevet set af offentligheden. Takket til mig . Nu skal de have penge nok til at betale for de timer for folk som mig. LIGE NU!

        VA:F [1.9.22_1171]
        Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
  • Reply May 18, 2016

    Palle Nielsen

    KANON ! skrevet, “VI” er mange statister som er kede af andre statister gider gå ud for 2 bio-nogen gange kun 1 !.
    PS. Kære DR , I inkasserer vidst rigeligt af licens kroner, burde I ikke holde jer for gode til at medvirke til denne grove udnyttelse? I må jo synes det er ok, siden det har været faktum i mange af jeres produktioner.
    DR Var DEM der startede med Bio billetter -under optagelser af serien “LYKKE”
    Hvem kan får DR – DRAMA i tale ? – 1000 Tak. M.v.h. Palle

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    • Reply May 19, 2016

      Malene Hasselblad

      Ja, hvis bare alle statister valgte at sige nej til til biobilletter, så var de tvunget til at ændre på det. Men så længe der er nogle der er villig til at stille op for det, så fortsætter det nok, desværre.

      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
  • Reply May 19, 2016

    Julia

    Nu ved jeg ikke hvor gammel din datter er. Men hvis det er en julekalender vil jeg tro at den aldersgruppe vi snakker om er 11-15 år.
    For en 11-15 årig vil sådan en “chance” være en kæmpe stor ting, faktisk vil en dag som statisk være en stor oplevelse, som vil blive husket hele livet.
    Det handler derfor ikke om man får en biograf billet eller ej, det handler om at være en del af en større ting, som man altid vil huske.
    Jeg synes du ser ekstremt sort/ hvidt på sagen, og det virker lidt hysterisk at blive sur over at et barn kun får et par biograf billetter. Det er jo ikke belønningen det handler om som statisk, det er oplevelsen af at være en del af noget større.
    Vi kan godt blive enige om at belønningen burde være mere gavmild, men det kan godt nok ikke hidse mig op i sådan en grad.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 4.0/5 (1 vote cast)
    • Reply May 19, 2016

      Malene Hasselblad

      Julia, min datter er 7 år, så hvis hun skulle på job lønnet eller ulønnet, ville det betyde at jeg skulle være med hele dagen. MEN min datter er fuldstændig irrelevant i sammenhængen, hun var kun nævnt fordi, det var min venindes henvisning der igen gjorde mig opmærksom på den kedelige tendens, som jeg har opponeret i mod flere gange før, for jeg synes ved gud det er en sørgelig tendens og grov udnyttelse. Nu ved jeg ikke hvor meget DU personligt kender til branchen? Jeg personligt har været i den on/off siden jeg var 15, jeg har også lavet statistarbejde da jeg var teenager, altid lønnet i kroner og øre. JO, det er belønningen det handler om, jeg vil også bare kalde det almindelig pli og værdsættelse af “folks bidrag til fællesskabet”/den tid statisterne lægger i arbejdet, for nu skal jeg fortælle dig hvordan sådan en optage dag typisk foregår. Statister, voksne som børn, sidder som oftest i en skurvogn eller et rum adskilt fra øvrige skuespillere. Her kan de rigtig nok sidde og snakke og hygge sig med hinanden, MEN de står ikke og kigger på “de sjove optagelser”, de bliver kun hevet ind og sendt retur igen, når de er blevet brugt som det fyld de nu engang er. Størstedelen af sådan en optagedag for statister, er ventetid. Selvfølgelig kan de være heldig at trykke hånd med en skuespiller, men helt ærlig…

      Jeg opponerer i mod, at nogle castere/castingbureauer/TV stationer finder det acceptabelt, at aflønne en halv eller hel dags arbejde i en biografbillet eller to. Det er ikke kun børn der får tilbudt biografbillet, det er også voksne, som du kan læse på de to andre kommentarer. De ved hvad de snakker om, for de er selv statister. Voksne statister. Jeg ved at det forekommer, at TV stationer eller virksomheder der skal have optaget en reklamefilm, betaler castere/castingbureauer for det antal statister de skal bruge…. det er bare ikke statisterne der får pengene.

      Jeg ved at mange, specielt unge mennesker, går rundt med drømmen om at blive skuespiller. Mange tror fejlagtigt, at de måske kan få foden indenfor, hvis de “starter et sted” som statist. Der er selvfølgelig også nogle, der bare gerne vil være på for enhver pris, OG ja, de “kan jo bare takke nej til tilbudet”, men det ændring ikke ved det faktum, at det er udnyttelse af grov karakter.
      “Det kan godt nok ikke hidse dig op i sådan en grad”, skriver du. Jeg er retfærdighedsmenneske til fingerspidserne. Jeg taler gerne andres sag. Nogle statister tør ikke selv kæfte op, da de er bange for at blive black-listet, der har jeg intet i klemme. Jo min datter måske. Min de gange hun er blevet kaldt til casting, har det altid været med aflønning, hvis hun fik jobbet.

      Jeg opponerer i hvad jeg mener er det åbenlyse forkerte. Jeg er også i mod børnearbejde i Indien. Og i mod dem som udmærket er i stand til at betale, lokker med “de spændende ting der følger med”, hvis bare du arbejder gratis. Eksempelvis en kendt smykkedesigner, som søgte en fuldtids PA (personlig assistent) uden aflønning. Hun mente åbenbart, at det var aflønning i sig selv, at komme til at arbejde for hende. Jeg synes det er skammeligt og en trist tendens, der er eskaleret i de senere år. Barn som voksen der udfører et stykke arbejde, skal have penge herfor. Med mindre, som jeg skriver, der er tale om velgørende formål. Min datter lavede til jul et reklame spot for Røde Kors, der var heller ikke nogen større løn at prale af,men det var en organisation vi gerne vil støtte. Personligt har jeg selv stillet gratis op til alverdens velgørende arrangementer, doneret præmiepenge til eksempelvis Foreningen for cancerramte børn, men ikke om jeg ville stille op en halv eller hel dag for et par biografbilletter, det er sgu, i mine øjne, at tage pis på folk. Du må, heldigvis, godt være uenig med mig, men det lader ikke til at du helt kender forholdende til filmoptagelser og det faktum, at statisterne ikke oplever så meget andet end det lokale de venter i, og så lige den scene de skal være med i. Nåeh ja, og så hvis de er heldige, at se sig selv i et splitsekund.

      Mit blogindlæg er delt af Danmarks største statistbureau, som tilkendegiver at jeg har ramt spot on og at det er en meget kedelig og stigende tendens. Deres statister, som alle bliver aflønnet, ryger nogle gange til fordel for dem, som bare hopper på de gratis biografbilletter (nogle gange er det kun én billet vi snakker om), eller gavekort til et par hundrede kroner, og det ‘ødelægger ganske enkelt branchen.

      Jeg håber jeg med mit fyldestgørende svar og fakta, har belyst problemet lidt mere for dig;-)

      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
  • Reply May 19, 2016

    Julia

    Du vil ikke have kommentarer på dit indlæg hvis det er imod dine meninger?

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    • Reply May 19, 2016

      Malene Hasselblad

      Hej igen Julia, JO jeg har intet i mod meninger der ikke matcher mine egne, men nu er det sådan, at indstillingerne på min blog (og de fleste andre professionelle) er sat så alle kommentarer skal godkendes af admin, for at undgå spam beskeder fra enten udlandet eller folk der bare har lyst til at skrive pik, luder eller racistiske ting. Sådanne godkender jeg aldrig (og har heldigvis kun oplevet én hvad jeg vil kalde psykopatisk mandsperson, som skrev alverdens ting om at jeg var blevet seksuelt misbrugt som barn af min far, hvilket ALDRIG har fundet sted, han var bare “syg i roen”, de kommentarer sad han også og delte på mine facebookprofiler, og DERFOR er indstillingerne som de er. Derudover jar jeg ikke været ved computeren siden du skrev, så jeg har lige skulle læse, kommentere og godkende. Jeg var faktisk ved at svare dig, da denne kommentar fra dig tikkede ind;-) De to andre jeg har godkendt, har skrevet i går, nøjagtigt som dig, så pas på med at dømme, uden at kende fakta. Jeg godkender skam alle, OGSÅ selvom du måtte være uenig med mig.
      God dag;-)

      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 1.0/5 (1 vote cast)

Leave a Reply